پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5299
-
الف
+

دایی رضا یادآور فرهنگ قدیمی ایرانی است

هوشنگ توکلی بازیگر نقش «دایی رضا» در سریال «زیر تیغ» درباره بازی در این سریال با آی‌‍فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

مگر می‌شود مخاطبان تلویزیون دایی رضای سریال «زیر تیغ»، مرد مهربانی که همیشه کت و شلوار به تن داشت و کلاهی بر سر را از یاد ببرند؟ این دایی مثل بزرگ‌تری بود که همه ما نمونه آن را در زندگی شخصی‌مان داشتیم و جنس آن را لمس کردیم، او کسی نیست جز هوشنگ توکلی که تا امروز ایفاگر نقش‌های خاصی در تلویزیون بوده است.

یكی از خصوصیات قابل ذكر مجموعه» زیر تیغ« انتخاب درست بازیگران این مجموعه است كه خیلی خوب با كاراكتری كه ایفا می‌كنند عجین شده‌اند و باور تماشاگر را برانگیخته‌اند. شخصیت دایی كه هوشنگ توكلی ایفاگر آن است، یكی از قابل لمس‌ترین نقش‌های این مجموعه است كه حضورش بیانگر بخشی از فرهنگ كمی تا قسمتی فراموش‌شده ما یعنی آداب و احترام به بزرگتر و ریش‌سفید است. به بهانه این حضور موفق با او گفت‌وگویی داشته‌ایم كه از نظر می‌گذرانید.

آقای توکلی سریال «زیر تیغ» از شبکه آی‌فیلم پخش شد و مخاطبان آی‌فیلم از پخش این سریال استقبال کردند. به نظر شما دلیل ماندگاری این سریال چیست؟

به نظر من متن سریال «زیر تیغ» بسیار قوی بود و نویسنده با جامعه خود به خوبی آشنایی داشت و هنوز بعد از سال‌ها که این سریال پخش می‌شود درون‌مایه اجتماعی این سریال مخاطب را جذب می‌کند؛ از طرفی هم تیم بازیگران این سریال بسیار خوب بودند و بازیگران به خوبی انتخاب شدند. تقریبا همه شخصیت‌ها به‌خوبی سر جای خودشان قرار گرفته بودند و همه اینها دست به دست هم دادند تا این سریال ماندگار شد. در کل اگر ترکیب‌بندی یک سریال درست باشد، مخاطب شخصیت‌ها را به راحتی باور می‌کند. البته نباید کارگردانی خوب آقای هنرمند و تاثیر عوامل سریال را هم فراموش کرد. در کل این مجموعه از صدابرداری خوب و بی‌نظیر، نور عالی و تصویربرداری بی‌نقص برخوردار است. كار گریم آقای اسكندری كه حرف ندارد. اصطلاحاً از تیمی حرفه‌ای در این سریال استفاده شده است.

کمی از دایی رضای سریال «زیر تیغ» صحبت کنیم. این شخصیت چطور شکل گرفت؟

یادم هست در متن ابتدایی سریال «زیر تیغ»  شخصیت دایی پررنگ‌تر از چیزی بود كه الان می‌بینیم، زیرا آقای هنرمند یک نوع تقسیم کاری انجام داد و مسئولیت از روی نقش برداشته شد. اما به طور كلی دایی یک ریش‌سفید و بزرگ خانواده است و همان ذهنیت احترام از طرف افراد دیگر را برمی‌انگیزد. بیشتر از دایی به عنوان یک راهنما و بزرگتر، بحثی كه در فرهنگ ما هم وجود دارد، اگرچه الان كمی كمرنگ‌تر شده است، در داستان استفاده شده و قرار است مشكلات اطرافیان خودش را به طرق مختلف رفع و رجوع كند و نگذارد که اختلافی بین افراد باقی بماند.
می‌خواستیم دایی را طوری معرفی كنیم كه یادآور فرهنگ قدیمی ایرانی هم باشد. .زمانی که سناریو را خواندم، روی نقش «دایی» زیاد مکث کردم. آقای هنرمند هم می‌خواست این نقش خارج از کلیشه‌های موجود باشد و من هم این ویژگی را در نقش دایی دیدم و سعی کردم بیوگرافی خاص و منحصربه‌فردی برایش در نظر بگیرم.

بازیگران بسیار خوبی در این سریال بازی کردند. از آقای پرویز پرستویی گرفته تا خانم فاطمه معتمدآریا. کار با این بازیگران چطور بود؟

قطعا اگر یک بازیگر نقش مقابلش خوب باشد، بهتر می‌تواند نقش خود را ایفا کند و مثلا خانم معتمدآریا خیلی خوب به بازیگر نقش مقابلش کمک می‌کند و این حضور کم‌رنگ و پررنگ کاراکترهاست که شخصیت دایی را به این خوبی از آب درآورده است.

شما بازیگر کم‌کاری هستید. دلیل این کم‌کاری چیست؟

اصولا خیلی کم بازیگری انجام می‌دهم. آن هم به این دلیل که متن، قصه، محتوا، کیفیت اثر و تاثیری که قرار است روی مخاطب بگذارد برایم از همه چیز مهم‌تر است و دوست دارم در سریال‌هایی بازی کنم که همیشه ماندگار باشند؛ مثل سریال «زیر تیغ».

مصاحبه کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی فیلم

نظر شما
ارسال نظر